hitbywinchester

Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

Love will take you there.

Av Matilda - 14 februari 2013 19:29

Mitt huvud består av köttfärs, gröt eller annan valfri sörja. Men jag klarar det. Och det är mer än jag någonsin kunnat ana!

Det är förvånadsvärt hur fort det kan gå att anpassa sig till ett nytt liv. Med ny hemstad, nya vänner, nya dagar i följd. Jag läser och gör reaserch, slår i lagboken och diskuterar olika rättsmässiga scenarion Mina dagar består av juridik från morgon till kväll och trots att jag lagt undan boken för kvällen, duschen eller middagen, släpper de aldrig riktigt greppet om mitt sinne.

Jag har delat in mina tankar och resonemang i juridiska termer, balkar och lagrum, och analyserar varje litet, obetydligt scenario i mitt huvud efter vad jag lärt mig. Man skulle kunna se det som att tre veckor in på en ny utbildning redan satt spår av vad som kan komma bli arbetsskador, innan jag ens tait mig igenom första tentan. Men jag ser det inte så. Jag ser det som att jag funnit en liten del av mig själv i allt jag lär mig - trots att mitt privatliv nästintill inte existerar. Och väljer man att se det så: är det då inte fantastiskt vad några feta böcker, Stockholm, och inte minst, nya vänner kan bidra till personutveckling?

Jag saknar Jönköping, jag saknar mina vänner, min familj och min pojkvän. Men detta var rätt val för mig, och trots att framtiden är oviss, om jag kommer klara av utbildningen eller ej, så vet jag det. Och då spelar faktiskt slutförandet av utbildningen mindre roll. Jag klarar så himla mycket mer än vad jag någonsin kunnat ana.


Det har hänt så himla  mycket sedan min senaste uppdatering, men jag vet ändå inte i vilken ände jag ska börja. Förra veckan tog vi oss igenom Köprätt, som kom efter Avtalsrätt, (sjukt högt tempo!) och nu har vi börjat att läsa om Skadeståndsrätt. Det är galet svårt och komplicerat, men samtidigt som man gnäller över otaliga timmar på bibliotek och i grupp, så finns det ändp något som gör att man klarar av att ta upp boken, släpa på tegelstenen X4 (lagboken som jag kallar den) Spänningen. Det är så väldigt spännande att läsa om nåot, som med åren, kanske kommer bidra till min vardag och mitt yrke.


Spännande var ordet när vi idag gjorde vårt första studiebesök på Stockholms Tingsrätt. Det var mitt första besök på en rättegång någonsin, och det var en intressant upplevelse. Den lilla tiden vi spenderat på universitetet har faktiskt bidragit till att man förstod en väsentligt mycket större del av vad som hände, än vad man annars hade.


På lördag har vi något som kallas PROPPEN. Det är i stora drag ett evenemang som skolans kår arrangerar, där alla 10 juristgrupper, 1:a terminen, á 25 pers deltar i en volleybollturnering. Under dagen tävlar man i en rad andra tävlingar, så som vilken grupp som har roligast maskeradtema, vilken grupp som har bäst sammanhållning osv. Dagen avslutas med en sittning (3rätters och underhållning). Jag är taggad! Jag ska därför plugga lite extra hårt nu inatt, så att jag slipper undan plugget i helgen.


Glad alla Hjärtans Dag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 maj 2013 20:21

För första gången på....tja, since FOREVER, har en resa med flyg gått utan hinder för min del. Något tenderar alltid att sluta fungera; biltrafiken, dvs bilkön till Arlanda förra året, väntan har blivit oerhört lång; Skiathos,- 2007 med 48h försening...

Av Matilda - 12 april 2013 16:19

Seriöst. Jepp.

Av Matilda - 3 april 2013 12:35


För er som läste mina senaste uppdateringar - jag menade inte att göra er oroliga. Jag kommer därför ägna detta inlägget till att vinkla vilka positiva insikter som denna tuffa period i mitt liv frambringat - jag är nämligen så sjukt tacksam över att...

Av Matilda - 1 april 2013 22:14

Det är en underlig känsla att komma hem. Hemma. Som att fråga sig varför man någonsin åkte från början....

Av Matilda - 19 mars 2013 18:10

Jag har alltid sett mig sjäv som en stark person. Varför vet jag inte, kanske för att jag alltid haft starka åsikter om mycket. Vad jag den senaste tiden kommit till insikt om är dock, att jag kanske missbedömt mig själv i det avseendet. Jag vågar ...

Ovido - Quiz & Flashcards